Aanmodderen of onderbreken?

SAMSUNG CSCOnlangs kreeg ik de volgende vraag van een paardencoach:

“Ik had de groep een samenwerkingsoefening gegeven met het paard. Maar het lukte de groep niet om het uit te voeren. Ik zag in de lichaamstaal van de deelnemers irritatie omdat men niet wist wat ze moesten doen. Het duurde inmiddels ook al vrij lang en een aantal mensen begonnen te klagen. Wat zou jij in zo’n geval doen? De groep aan laten modderen of de oefening onderbreken?”

Als ik het zo lees (ik was er natuurlijk niet bij…) dan denk ik dat een interventie (onderbreking door de coach) hier op zijn plaats zou zijn geweest.

Ik baseer de beslissing om een interventie te plegen op het feit dat er weerstand begint te ontstaan (‘irritatie’, ‘klagen’). Die weerstand is goed om te zorgen dat er motivatie is om te gaan leren/gedrag te veranderen. Maar je moet heel goed uitkijken dat die weerstand er niet toe leidt dat er juist niet meer geleerd wordt, omdat men alleen nog maar de hakken in het zand zet.

Daarom kan je beter te snel ingrijpen dan te laat. Ook na maar kort proberen heeft de groep namelijk al iets geleerd wat je kan bespreken. Als je merkt dat je te snel was dan is dat niet erg, je laat de groep dan gewoon weer verder gaan.

Als je besluit om de oefening even stop te zetten dan vraag je je nu misschien af wat je dan precies moet zeggen. Er zijn verschillende interventies die je op dat moment kan doen. Ik noem er hieronder vijf.

1. Je kan de oefening even onderbreken en feedback geven. Dit is de meest voor de hand liggende interventie. Je geeft de groep eigenlijk even de tijd om stil te staan en te reflecteren op wat ze aan het doen zijn. Als de groep meer zelfinzicht heeft gekregen en door heeft wat er misgaat kunnen ze de oefening vervolgen. Meestal gaat het dan direct veel beter.

2. De tweede optie is om een hele andere, korte samenwerkingsopdracht te doen. Je geeft mensen weer even iets heel anders om te doen waardoor ze weer een frisse blik krijgen. Daarna kan je ze vragen “Wat hebben jullie nu geleerd over samenwerken naar aanleiding van deze oefening? En hoe zouden jullie dat kunnen toepassen in de oefening met het paard?”. Het is hierbij wel belangrijk dat de nieuwe oefening heel kort is en een grote kans van slagen heeft. Zodat de groep deze nieuwe kennis kan toepassen in de oefening met het paard.

3. Je kan de groep een korte time out geven. Vraag ze hierbij om de bak uit te gaan (in verband met de veiligheid en de rust voor het coachpaard). In de time out mogen ze 5 minuten overleggen over hun strategie. Daarna mogen ze weer verder gaan. Zonder de druk van de oefening en de aanwezigheid van het paard komen de meeste groepen tot een veel betere strategie. Dit is natuurlijk direct weer een uitstekende les voor het dagelijks (werkzame/prive) leven. J

4. Je kan de groep een kort stukje video opname laten zien (aangenomen dat je de camera aan hebt staan) en vragen of ze zelf een idee hebben hoe het beter kan. Video feedback is bewezen een van de krachtigste vormen van feedback. De meeste groepen zijn prima in staat om zelf in te zien wat er kan verbeteren. Uiteraard kan je na afloop bespreken hoe ze deze manier van feedback (of eigenlijk zelfreflectie) in het dagelijks leven in kunnen zetten.

5. Je kan de groep vragen of ze een aanwijzing willen. Mijn ervaring is dat vrijwel iedereen daar ‘ja’ op zegt (maar er niet zelf om vraagt, ook een interessant punt om te bespreken met het team!). Je kan dan een aanwijzing geven zoals ‘zorg dat je allemaal dezelfde strategie volgt in plaats van allemaal je eigen ding te doen’ of ‘kijk elkaar aan als je samen iets wil bereiken’. Let op: het heeft geen zin om de groep ‘technische’ aanwijzingen te gaan geven zoals ‘drijf het paard op richting de achterhand’. Naast dat niemand dit vakjargon zal begrijpen 😉 zal het ook niet helpen. Het gaat namelijk niet om de techniek maar om de manier waarop ze samenwerken.

Kortom, er zijn verschillende soorten interventies waar je uit kan kiezen. Welke interventie je kiest hangt zoals gewoon af van de vier factoren die de coaching bepalen: de groep, het paard, de situatie op dat moment en jij als coach.

 

En nu hoor ik graag van jou: Wat zou jij doen in deze situatie? Deel het in de reacties hieronder!

facebooktwitterlinkedinmailby feather