Cowboy trucs voor organisaties

Laatst sprak ik iemand die echt heel goed is in zijn vak. Ik bedoel echt zo iemand die uitblinkt in wat hij doet. Hij weet er alles over wat er maar te vinden is en kan er uren over vertellen (heb ik gemerkt…).

 

Copy of cowboyzadelHij zei “Ik heb een passie voor mijn vakgebied, ik heb vaak nieuwe ideeën en zie kansen en mogelijkheden. Ik heb alleen niet genoeg invloed om dit allemaal te kunnen doorvoeren. Terwijl ik weet dat dit de organisatie veel op zou leveren.”

 

Wat zonde is dat he?! Stel je voor hoeveel hij voor de organisatie zou kunnen betekenen (en opleveren!) als hij zijn ideeën zou kunnen doorvoeren.

 

En stel je voor hoe het voor hem voelt als hij zijn ideeën daadwerkelijk ten uitvoer kan brengen. Als hij nog meer kan bereiken met dat wat zijn passie is. Dat voelt fantastisch!

 

Het probleem is simpel. Hij weet veel van zijn vak, maar niet van mensen. Organisaties bestaan uit mensen. Daar gaat het bij hem mis.

 

Als je invloed wil hebben in de organisatie dan moet je weten hoe een organisatie in elkaar zit. Mensen zijn kuddedieren. Als we in een organisatie werken, dan is deze organisatie onze kudde. Door te zorgen dat je aansluit bij de natuurlijke dynamiek van een kudde krijg je meer invloed in de organisatie.

Dit werkt bij paarden net zoals bij mensen. Als je niets van paarden weet dan lijkt het een onmogelijke taak om een hele kudde loslopende paarden te overtuigen van jouw ideeën en naar punt B te sturen. Toch is er een hele simpele truc voor. Een truc die alle cowboys kennen en van generatie op generatie wordt overgedragen.

 

Je neemt gewoon het leidpaard, loopt met dit paard naar punt B en de rest van de kudde volgt vanzelf.

 

Zo lijkt het ook onmogelijk om een organisatie van jouw ideeën te overtuigen en een bepaalde richting in te sturen. Maar het enige wat je hoeft te doen is de leiding te nemen of invloed uit te oefenen op de leider.

 

In dit geval gaat het om een kudde mensen. Niet om paarden. Je hoeft dus geen cowboy te worden. Maar je moet wel, net als een cowboy, alles weten over de kudde waar je mee werkt.

 

Kortom, als je je in mensen verdiept dan kan je op een simpele wijze een hele organisatie de juiste richting in sturen.

 

Nu hoor ik graag van jou. Herken jij jezelf hier in? Wat zijn jouw cowboy-trucs?

 

 

facebooktwitterlinkedinmailby feather
  • Marcel Dassen

    Bedankt Wendela,

    voor het delen van Cowboy trucs voor organisaties. Mijn vraag hierover is: Hoe verklaar je dat Steve Jobs Apple zo groot heeft gemaakt met zijn ideeën, terwijl hij zo slecht met mensen kon omgaan? Ik kijk uit naar jouw reactie!